Sex sätt stora elbolag lurar sina kunder

Vi har synat Sveriges 20 största elleverantörer och resultatet är en skam för vår bransch.
Här är vanligt förekommande sätt som Sveriges största elbolag använder för att lura sina kunder.

Osäker på om du blir lurad?
Vi hjälper dig gärna att granska och utmana din elfaktura. Läs mer här.

Allmänhetens förtroende för elbolag har varit låg i många år, mycket på grund av en handfull elbolags aggressiva och ibland rent bedrägliga metoder för att hitta nya kunder. Det är dessa elbolag som omskrivs i media, där någon prydlig VD lovar att man självklart har nolltolerans mot det felaktiga beteendet och att det ska utredas grundligt.

Det som dock sällan uppmärksammas är att även Sveriges största elbolag till stor del bygger sin verksamhet och lönsamhet på att medvetet lura sina kunder med oschyssta villkor, onödiga produkter och vilseledande prissättning.

Vi har synat Sveriges 20 största elleverantörer sett till antal elhandelskunder och resultatet är en skam för vår bransch. Här är sex vanligt förekommande sätt som många av Sveriges största elbolag använder för att lura och utnyttja sina kunder.

11 av 20
Ger sämre elavtal till kunder som inte gör ett aktivt val

Alla elbolag älskar passiva kunder som inte orkar hålla koll på sina avtal, de stannar kvar och rullar på. Drygt hälften av de största elbolagen utnyttjar dock detta genom att ge sina passiva kunder elavtal som har extra hög marginal och som bara används till de passiva kunderna. Avtalet erbjuds inte till nya kunder, eftersom nya kunder aldrig skulle välja ett avtal som är 40–50 % dyrare än de ”vanliga” avtalen.

Bolagen utnyttjar att kunder som inte ”har koll” är bra kassakor som de kan mjölka på extra mycket pengar.

12 av 20
Har rörliga elavtal med onödig bindningstid

Många av de stora elbolagen väljer att på sina rörliga elavtal låsa in dig som kund, trots att det inte finns någon annan anledning än att tvinga dig att stanna. Det gynnar bara elbolaget. För elavtal med fast pris är det rimligt med en bindningstid, men aldrig på rörliga avtal.

Ett elbolag med sunda värderingar och bra elavtal behåller sina kunder för att kunderna själva vill stanna, inte för att de hotar med dyra skadestånd när du vill byta elbolag.

6 av 20
Har oförsvarligt långa uppsägningstider

Uppsägningstiden är till för att ge elbolaget möjlighet att planera sina elinköp. Men det är inte ovanligt att elbolagen har en mycket längre uppsägningstid än vad som är försvarbart.

Den enda anledningen till en uppsägningstid längre än en månad är att ditt elbolag vill tvinga dig att stanna längre för att tjäna mer pengar, eller i värsta fall för att försöka lura dig att råka bryta avtalet för tidigt och därmed få ett skadeståndskrav.

9 av 20
Gör automatiska avtalsförlängningar med bindningstid

Om du idag har ett elavtal som kommer att löpa ut, och inte aktivt gör ett val så väljer många elbolag att automatiskt låsa upp dig på ytterligare 12–36 månader. En del av elbolagen hävdar att det här är en service och något som de gör för kundens skull. Men det är ett vanligt ämne i anmälningar till konsumentverket och elbolagets egentliga skäl är att de på så sätt kan tvinga dig att stanna kvar längre.

Minst 4 av 20
Har en oärlig prissättning av elcertifikat

Det är svårt att uppskatta, men minst 4 av de största elbolagen döljer medvetet en stor extra marginal i deras prissättning av elcertifikat. Elcertifikat har blivit en guldgruva för de elbolag som inte drar sig för att lura sina kunder. De utnyttjar att elcertifikat låter som något de inte kan påverka, som en skatt. Men i själva verket är prissättningen helt fri och behöver inte baseras på den verkliga kostnaden. Dra dig inte för att ifrågasätta vad du betalar för elcertifikat, är svaret i september 2019 över 3,5 öre/kWh så ska du dra öronen åt dig och se dig om efter en annan elleverantör.

Minst 3 av 20
Lurar nya kunder med gratis extraprodukter

Även denna är svår att helt avgöra hur många som använder sig av. Men minst 3 av de stora elbolagen gör detta systematiskt och utstuderat. Det handlar om att du som ny kund blir bjuden på extra tillvalsprodukter under en period. Efter den korta perioden gått så börjar de kosta riktigt mycket pengar och utgör ofta merparten av hela din elräkning.

Elbolagen hoppas att du under inledningsperioden hinner sätta upp din e-faktura eller autogiro och bara fortsätter att betala räkningarna när dem kommer utan att titta på dem. Här gäller det att se över din elfaktura så att det inte smugit sig in några kostnader eller avgifter som du inte visste att du betalar för. Det rör sig vanligen om olika sorters försäkringar, supporttjänster eller tjänster för fakturautjämning.

Det finns tyvärr många andra sätt som elbolag väljer att utnyttja och lura sina kunder. Dessa vi räknat upp är de vanligaste bland de stora ”seriösa” elbolagen.

Det kan inte få vara såhär! Vi som har startat Forward Energy har bestämt oss från dag ett att vi måste vara en del av förändringen och förbättringen. Vi gör inget av ovanstående och lovar att aldrig lura dig som kund eller tvinga dig att stanna kvar mot din vilja.

Men vi vet att det inte är allt.
Du som kund vill ju ha ett riktigt bra elavtal också.

Vi är övertygade om att vi kan ge dig ett bättre elavtal.
Låt oss utmana din senaste elfaktura!
Om vi inte kan sänka den, så betalar vi den åt dig!